Book

Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis 38 (2014)

Reworkings. Musical Re-Elaboration and Cultural Context

Pedro Memelsdorff (Hg.)

  • Serie
    Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis
  • Band
    38
  • Ort
    Winterthur
  • Publisher
    Amadeus
  • Year
    2018
  • ISBN
    978-3-905786-17-0
  • Type
    Book
Abstract

Der Band versammelt ausgewählte Beiträge eines Basler Symposiums, bei dem es um eine interdisziplinäre und kulturhistorische Reflektion des Überarbeitens, Umformens und Zitierens ging – nicht nur in der Musik.

Keywords

Reworking; Aneignung; Transformation; Musikgeschichte 1000-1800

REWORKINGS. Musical re-elaboration and cultural context
Inhaltsverzeichnis

  • Pedro Memelsdorff: Reworking ideas on Reworkings. Reflections on a 2014 Symposium
  • Andrew Hopkins: Reworkings: From the Basilica to the Biennale
  • Marco Rosa Salva: Riducendo la maggior parte dell’arie dell’opera in canzon da battello. Examples of aria transformations in a 18th-century Venetian music manuscript and its related sources
  • João Pedro d’Alvarenga: Allo stile dei musici di questa nazione: Balancing the Old and New in Portuguese Church Music from the 1720s and 1730s
  • Johannes Menke: Reworking Carissimi: Händels Bearbeitung des Schlusschores aus Jephte im Oratorium Samson
  • Nicola Usula: From Jason to Jason: Cavalli Reworked by Stradella (Venice 1649 – Rome 1671)
  • Jeffrey Chipps Smith: Staging Faith in South Germany: The Triumphal Reworking of Catholic Devotional Spaces around 1600
  • Alexander J. Fisher: Reworking the Confessional Soundscape in the German Counter-Reformation
  • Sylvia Huot: Monster, Lover, Poet, Saracen: Polyphemus in Late Medieval French Literature
  • Felix Diergarten: „Vient a point ton bordon“. Art-Song Reworking im Codex Ivrea
  • Anna Zayaruznaya: Evidence of Reworkings in Ars nova Motets
  • Katelijne Schiltz: Tradition – Novelty – Renewal. The Presence of the Past in 20th-Century Music