Inhalt BBHM 42
TANZ UND MUSIK
Perspektiven für die Historische Musikpraxis
- Vorwort der Herausgeberinen . . . . . . . . . . . . . . . 7
- Silvia Leonetti, Maria Goncharova, Andrea Ravignani:
Breathing, Sound, and Movement. Evolutionary Biological Building Blocks of Human Dance Across Species . . . . 15 -
Mary Channen Caldwell: Revisiting the “Clerical Dance Song” in Medieval Europe . . . . . . . . . . . . . . . 29
-
Jennifer Nevile: Dance as a Physical Expression of Music in the Fifteenth and Early Sixteenth Centuries. Sources, Context, and Performance Practice . . . . . 61
-
Cristina Cassia: From Pieces for Amateurs to Works of Art. Dance Music for Keyboard in Sixteenth-Century Italy . . . . 83
-
Anne Daye: Measure: Moving In and Out of Time . . .105
-
Hanna Walsdorf: Tanzlied, Singtanz, «Singballett». Eine repertoire- und forschungsgeschichtliche Erkundung . .133
-
Rebecca Harris-Warrick: Ending an Opera: What Happens When Dancing Replaces Singing? . . . .159
-
Irene Brandenburg: «Composé sur des airs d’opéras-comiques représentés à Vienne». Zu Glucks Ballettpasticcio Les aventures champêtres (Wien 1760) . . . . . . 179
-
Ralph Bernardy: Das Menuett als Klangrede. Ein Beitrag zur Didaktik der Improvisation . . . . . . . . . 217
-
Von der Musik zum Tanz und wieder zurück. Ein Gespräch mit Véronique Daniels. Interview: Agnese Pavanello . . . . . 251
-
Gabriele Miracle: Percussion in Early Dance. Looking for a ‘Historical’ Groove . . . . . . . 259
-
Baptiste Romain: Stepping Away from the Notation. Reconstructing Instrumental Practices in 16th-Century Dance Repertory . . . . . 267
-
Mojca Gal: The Performance Practice of Ballet Music in 18th-Century France. Case Study: The Entrée Grave . . . . 281
-
Laila Cathleen Neuman: Performing Goethe’s Proserpina (1815). A Practice-Based Study of Gestural Attitudes, Movement, and Music . . . .299
FOKUS
Alte Musik zwischen historischen Quellen und ästhetischer Gegenwart – Fünf Essays
- Martin Kirnbauer: Darf man das? Historische Musikpraxis zwischen Quellen und ästhetischer Gegenwart. Einleitung . . . . . . . . . . . . . . . 323
- Tim Carter: Darf man das? Listening to Music This Way and That . . . . . 327
- Katarina Livljanić: Medieval Stories and Rituals on Today’s Stage. Between Art, Scholarship, Obedience, Fashion and Horror Vacui . . . . . . 341
- Jan-Friedrich Missfelder: On Necromantic History (and Music) . . . . . . . 355
- Björn Schmelzer: The Monstrosity of Early Music. Revivalism and the Excess of Musical Survivals . . . . 367
-
Lorenz Welker: «It was never like this in my day». Wege, Umwege und Irrwege der Annäherung an die Alte Musik . . . . . .405
-
Abstracts und Kurzbiographien . . . . . . . .417