Agee 1983. Richard J. Agee, «Ruberto Strozzi and the early madrigal», in: Journal of the American Musicological Society 36 (1983), 1–17.
Blackburn 2012. Bonnie J. Blackburn, «Myself when young: becoming a musician in renaissance Italy – or not», in: Proceedings of the British Academy 181 (2012), 169–203.
Doni 1544. Antonfrancesco Doni, Dialogo della musica, Venedig: Girolamo Scotto 1544.
Edmunds 1980. Martin Edmunds, «Venetian viols of the sixteenth century», in: Galpin Society Journal 33 (1980), 74–91.
Edmunds 1994. Martin Edmunds, «Venetian viols of the sixteenth century reconsidered», in: Johannes Boer und Guido van Oorschot (Hgg.), A viola da gamba miscellany. Proceedings of the International Viola da Gamba Symposium Utrecht 1991, Utrecht: STIMU 1994, 15–26.
Feldman 1995. Martha Feldman, City culture and the madrigal at Venice, Berkeley etc.: University of California 1995, 24–46.
Harwood und Edmunds 1978. Ian Harwood und Martin Edmunds, «Reconstructing 16th-century Venetian viols. Jan Harwood talks to Martin Edmunds», in: Early Music 6 (1978), 519–525.
Kirnbauer 2012. Martin Kirnbauer, «Armando Fiabanes ‘lettera su Ganassi’», in: Glareana 61/2 (2012), 40–54.
Moens 1984. Karel Moens, «Die Frühgeschichte der Violine im Lichte neuer Forschungen», in: Lauten, Harfen, Violinen. Tage alter Musik in Herne, Herne: Stadt Herne 1984, 54–86.
Moens 1986. Karel Moens, «Authenticiteitsproblemen bij oude strijkinstrumenten», in: Musica Antiqua 3/3 (1986), 80–87 und 3/4 (1986), 105–111.
Moens 1995. Karel Moens, «‘Renaissancegambas’ in het Brussels Instrumentenmuseum. Vragen rond toeschrijvingen, verbouwingen en authenticiteit», in: Bulletin van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis Jubelpark Brussels 66 (1995), 161–237.
Moens 2002. Karel Moens, «Problems of authenticity in sixteenth-century Italian viols and the Brussels connection», in: Susan Orlando (Hg.), The Italian viola da gamba. Proceedings of the International symposium on the Italian viola da gamba: Magnano, Italy, 29 April–1 May 2000, Solignac: Édition Ensemble Baroque de Limoges 2002, 97–114.
Moens 2004. Karel Moens, «Tiefe Streichinstrumente aus dem Bestand der venezianischen Sammlung Corrers im Brüsseler Musikinstrumenten-Museum. Fragen zur Authentizität», in: Monika Lustig (Hg.), Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der tiefen Streichinstrumente. 21. Musikinstrumentenbau-Symposium Michaelstein, 17. bis 19. November 2000, Dössel: Stekovics 2004, 75–99.
Pio 2011. Stefano Pio, Viol and Lute makers of Venice 1490–1630, Venedig: Venice Research 2011.
Quaranta 1998. Elena Quaranta, Oltre San Marco. Organizzazione e prassi della musica nelle chiese di Venezia nel Rinascimento, Florenz: Olschki 1998 (Studi di musica veneta 26).
Vio und Toffolo 1988. Gastone Vio und Stefano Toffolo, «La diffusione degli strumenti musicali nelle case dei nobili, cittadini e popolani nel XVI secolo a Venezia», in: Il flauto dolce. Rivista per lo studio e pratica della musica antica 17–18 (1988), 33–40.