Alle News

CD

José de Nebra: Vendado es Amor, no es ciego

Zarzuela. Madrid, 1744

Los Elementos; Alberto Miguélez Rouco (dir.)

Buch

Ina Lohr (1903–1983). Transcending the Boundaries of Early Music

Ina Lohr

Although almost forgotten today, Ina Lohr played a significant role in Basel’s 20th-century musical world. In 1930, she became Paul Sacher’s musical assistant, helping in the preparations for performances of the Basel Chamber Orchestra, of which he was the director. Just three years later, she was one of the courageous pioneers who under the direction of Paul Sacher founded the now internationally renowned Schola Cantorum Basiliensis. As Ina Lohr was instrumental in creating its program, her work indirectly had an enormous impact on the Early Music Movement. Through her biography, we learn to see Early Music within the complex cultural and religious matrix of her time, forcing ourselves to transcend our own boundaries to understand her life.

Symposium

Tanz als Musik – Zwischen Klang und Bewegung

19.–21. November 2020

Das diesjährige Symposium der Schola Cantorum Basiliensis geht anhand zweier Leitfragen den Beziehungen und Funktionen von Klang und Bewegung in der Tanzmusik nach: «Was macht der Tanz mit der Musik?» und «Was macht die Musik mit dem Tanz?».

Forschungsprojekt

Out of the Bass-Register

Uncovering the Organology, Pedagogy, and Performance Practice of Small-Sized Bassoons from the 18th and 19th Centuries

Based on preliminary work by the research team, this application-oriented project is devoted to studies of the organology, repertoire, pedagogical use and practical performance aspects of small-scale bassoons from the 18th and 19th centuries.

Forschungsprojekt

«Vicentino21»

Digitale Edition mit Übersetzung, Kommentar und praktischer Erkundung von Nicola Vicentinos «L’antica musica ridotta alla moderna prattica» (Rom 1555)

Nicola Vicentinos «L’antica musica ridotta alla moderna prattica» (Rom 1555) ist ein zentraler Traktat zur Musik, Aufführungspraxis und Musiktheorie des 16. Jahrhunderts, der bislang allerdings unterschätzt und nur partiell ausgewertet wurde. Die digitale Edition ermöglicht einen neuen Zugang.

Buch

Groß Geigen um 1500 · Orazio Michi und die Harfe um 1600

Basler Beiträge zur Historischen Musikpraxis 39

Der Band versammelt Forschungsbeiträge zur nordalpinen Groß Geige um 1500 und zur Harfe in Rom um 1600. Um zu neuen Erkenntnissen zu gelangen, wurden Instrument, Repertoire und Spielweise praktisch erprobt und auch nicht-musikalische Quellen ausgewertet. Diese Herangehensweise entspricht den beiden Projekten, in deren Rahmen die Beiträge entstanden sind: dem SNF-Forschungsprojekt  «Groß Geigen, Vyolen, Rybeben – nordalpine Streichinstrumente um 1500 und ihre Praxis» und dem Studientag «Orazio Michi dell’Arpa», der im April 2015 an der Schola Cantorum Basiliensis stattfand.

Symposium

"The Modern Musick-Master" – Historischer und historisch-informierter Musikunterricht

21.–23. November 2019

Der Unterricht in historischer Musiktheorie und Musikpraxis gehört zum Alltag der Schola Cantorum Basiliensis. Das Symposium richtet nun den Fokus auf historische Unterrichtsmethodiken und ihre sozialen wie institutionellen Kontexte, die bislang mit Ausnahmen wie Generalbass, Partimenti oder Solfeggi nur wenig beachtet wurden.

Buch

Motet cycles between devotion and liturgy

This book explores the corpus of motet cycles composed and disseminated in manuscript and printed sources of polyphony c.1470–c.1510 (including, but not limited to, the motetti missales). The different chapters investigate issues of textual and musical design, function, and performance, at the same time illuminating the rich devotional and cultural context in which this fascinating repertory flourished.

Forschungsprojekt

Polifonia sforzesca

The Motet Cycles in the Milanese Libroni between Liturgy, Devotion, and Ducal Patronage

The project (a follow-up of the Motet Cycles Project, 2014–2017) aims at marking a turning point in the research about the motetti missales, by investigating the texts, by analyzing and critically editing the music, and by further exploring their historical and liturgical-devotional context.